Direktlänk till inlägg 26 februari 2014

Svensk klassiker - Kåldolmar

Av Linda - 26 februari 2014 21:03

Mannen min borta ikväll. Dags att äta en av mina favoriter som han inte uppskattar lika mycket.. Tänk vad ens barndom har inverkan på ens matuppskattning.

I mitt barndomshem har vi varit fantastiskt bortskämda med underbar husmanskost och även festrätter innehållande svensk oxfile ifrån slaktaren och hummer, rödtunga ja allt som jag tycker är exklusivt idag men inte förstod eller uppskattare då.

Medans min man har växt upp på mamma scans köttbullar och överkokta makaroner. Det märks idag då jag fortfarande kämpar med att införa en bra matkultur i familjen. Mina barn skall absolut inte växa upp som sin pappa, så mycket vet jag i alla fall!

Även om dem inte äter allt, erbjuds dem i alla fall bra mat! Oftast skall väl tilläggas...   

800 g färs
1 st vitkålshuvud
1 st gul lök smör till stekning
1 st kokt kall potatis eller motsvarande mängd mos
2 dl mjölk
1 dl ströbröd
2 st ägg
4 msk soja
2 msk ljus sirap
2 msk konc. Kalvfond
2 msk smält smör
1 msk farinsocker
Salt, peppar

6 dl skysås
2 st lagerblad
10 st svartpepparkorn


Skär ut stocken ur kålhuvudet och förväll det i lättsaltat vatten cirka 15 minuter.
Ta upp kålhuvudet med en hålslev och lossa försiktigt fina blad.
Skär bort de hårda mittnerverna och lägg dem åt sidan så länge.
Lägg upp bladen på en skärbräda.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och finhacka löken, finhacka kålresterna.
Fräs gyllenbrunt i lite smör.
Mosa potatisen med en gaffel.
Blanda mjölken och ströbrödet med potatismoset och den frästa lök- och kålblandningen.
Låt stå och svälla cirka 10 minuter.
Blanda smeten med färsen, äggen, sojan, sirapen och kalvfonden.
Salta och peppra.
Rör om hastigt till en smidig smet.
Provstek eventuellt en liten klick for att smaka av kryddningen.
Klicka ut smeten på kålbladen, rulla ihop dem till fina, täta dolmar och lägg dem i en smord, ugnssäker form.
Pensla med smör, peppra och pudra över en nypa salt samt farinsockret.
Grädda i mitten av ugnen cirka 30 minuter tills de fått fin färg runtom.
Tillsätt därefter skysåsen och kryddorna.
Sänk värmen till 150 grader.
Bräsera ytterligare i 30–40 minuter och ös flitigt med skyn.
Servera och njut!

Jag serverade med kokt potatis, gräddsky och hemrårörda lingon.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 januari 2015 04:21


Queeninmykitchen slår sig ihop med Idas_lchf och flyttar till Tallriksmodeller.blogg.se! Här bjuds på ett bredare utbud med mycket vackra och inspirerande bilder!   Välkomna!   http://tallriksmodeller.blogg.se         ...

Av Linda - 27 juni 2014 19:30


Sista ledningsgruppen innan jag slutar på denna arbetsplatsen. Klart jag tar med fika som blev en superenkel, luftig och fantastiskt god tårta!   Tårtbotten - Lika delar   Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 stora ägg + 1 tsk bakpulver ...

Av Linda - 26 juni 2014 19:00

Snart börjar ett nytt kapitel i mitt liv med ett nytt arbete. Nu är det snart semester med. Ska bli underbart! Alla mina närmsta kollegor kommer idag vara samlade och då tänkte jag fixa lite fika. Jag vill ju inte att dem skall glömma av mig direkt...

Av Linda - 24 juni 2014 22:23


Idag var det dags för barnens önskemål. Jag vad blir det då för kulinarisk höjdpunkt?! Stekt falukorv med potatismos... Ja sagt och gjort så fick det bli! Men för min skull blev det även en ljuvlig pepparrotssås med senap.   Såsen kommer jag fö...

Av Linda - 24 juni 2014 22:10


Här kommer ett ljuvligt recept på jordgubbssylt! Frys in sommaren och ta fram en regnig höstdag och njuut!   Rårörd jordgubbssylt1 kg jordgubbar0,5 dl vatten1 påse fryspulver2-3 dl strösocker2 msk vaniljsockerGör så här:Kör jordgubbarna och vatte...

Presentation

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Clina Svenskon
  • Emmas matblogg
  • Fika med Pluttan
  • Glimten i grytan
  • Gourmetmorsan
  • Jennys matblogg
  • Kaksmulan
  • Kryddburken
  • Landleys Kök
  • Linnéas Skafferi
  • Mat Mått
  • Matildas kafferep
  • Mia Öhrn
  • Söta Saker
  • hittarecept.se