Direktlänk till inlägg 27 juni 2014

Åh då var det dags för Hej då fika till Ledningsgruppen

Av Linda - 27 juni 2014 19:30

Sista ledningsgruppen innan jag slutar på denna arbetsplatsen. Klart jag tar med fika som blev en superenkel, luftig och fantastiskt god tårta!


Tårtbotten - Lika delar


Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 stora ägg + 1 tsk bakpulver
Till en form på 18 cm i diameter behövs 3 stora ägg + 1 tsk bakpulver
Till en form på 20 cm i diameter behövs 4 stora ägg + 1 ½ tsk bakpulver
Till en form på 24 cm i diameter behövs 5 stora ägg + 1 ½ tsk bakpulver
Till en form på 26 cm i diameter behövs 6 stora ägg + 2 tsk bakpulver
Till en form på 30 cm i diameter behövs 7-8 stora ägg + 2 ½ tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram tre lika stora glas.
Glas 1. Knäck äggen i glaset.
Glas 2. Fyll upp med socker i glaset i samma nivå som äggen
Glas 3. Fyll upp med potatismjöl 1/3 del och resten vetemjöl.

Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt (minst 4 min)
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver noga. Sikta i detta i äggblandningen och blanda försiktigt med luftiga tag. Skall du göra en chokladbotten tar då 1/3 kakao, 1/3 vetemjöl och 1/3 dl potatismjöl.

Pensla formen med lite olja. Eller klä en ugnsplåt med bakplåtspapper och olja lätt.

Grädda kakan enligt:

20 minuter för 2 ägg
25-30 minuter för 3-4 ägg
35-40 minuter för 5-6 ägg
Känn på botten med t.ex en provsticka när du tror att den är färdig.

Ingredienserna vispas bäst rumsvarma, så ta fram äggen ur kylskåpet i god tid innan du börjar baka. Öppna inte ungsluckan under de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop.
Låt botten stå och svalna en stund.
 
Jag gräddade botten i en ugnsform. La över den svala botten på ett fat. Vispade grädde och lemoncurd och bredde över. Garnera med massor av frukt. Är och njuut!
 
 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 januari 2015 04:21


Queeninmykitchen slår sig ihop med Idas_lchf och flyttar till Tallriksmodeller.blogg.se! Här bjuds på ett bredare utbud med mycket vackra och inspirerande bilder!   Välkomna!   http://tallriksmodeller.blogg.se         ...

Av Linda - 26 juni 2014 19:00

Snart börjar ett nytt kapitel i mitt liv med ett nytt arbete. Nu är det snart semester med. Ska bli underbart! Alla mina närmsta kollegor kommer idag vara samlade och då tänkte jag fixa lite fika. Jag vill ju inte att dem skall glömma av mig direkt...

Av Linda - 24 juni 2014 22:23


Idag var det dags för barnens önskemål. Jag vad blir det då för kulinarisk höjdpunkt?! Stekt falukorv med potatismos... Ja sagt och gjort så fick det bli! Men för min skull blev det även en ljuvlig pepparrotssås med senap.   Såsen kommer jag fö...

Av Linda - 24 juni 2014 22:10


Här kommer ett ljuvligt recept på jordgubbssylt! Frys in sommaren och ta fram en regnig höstdag och njuut!   Rårörd jordgubbssylt1 kg jordgubbar0,5 dl vatten1 påse fryspulver2-3 dl strösocker2 msk vaniljsockerGör så här:Kör jordgubbarna och vatte...

Av Linda - 24 juni 2014 07:20


Ugnen upptagen av långbakat högrev. Attans och vi hemma som är fikasugna.. Barnen ville absolut baka något! Men inte kokosbollar, inte tryffel, inte snickerskaka men vad bakar man då!?Ja! Vi testar att baka en kaka i Stekpannan!   Såhär gjorde vi...

Presentation

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Clina Svenskon
  • Emmas matblogg
  • Fika med Pluttan
  • Glimten i grytan
  • Gourmetmorsan
  • Jennys matblogg
  • Kaksmulan
  • Kryddburken
  • Landleys Kök
  • Linnéas Skafferi
  • Mat Mått
  • Matildas kafferep
  • Mia Öhrn
  • Söta Saker
  • hittarecept.se