Direktlänk till inlägg 21 juni 2014

Midsommarafton 2014

Av Linda - 21 juni 2014 13:45

Nu var den här - Midsommarafton 2014 åh här är vi, världens härligaste systrar! enligt min mening då i alla fall!! Hahaha

 


Midsommar utan sill är som att fira jul utan tomte. Alltså inget riktigt firande! Så här gjordes i sedvanlig ordning några sorters sill.

Nu går jag ju tyvärr inte efter recept utan slänger i det som behagar mig för tillfället. Så det blev följande sorter:

* Krämig vitlökssill med äpple - urgod!
* Klassisk inlagd sill - alltid lika god!
* Krämig senapssill med dijonsenap, grovkornig senap och senapsfrön - alltid gott med senapssill!
* Krämig sommar sill med rödlök, gräslök, dill och rädisor - god!
* Tomat och rödvinssill som blev årets vinnare! Men korssade tomater - chilismak, rödvin, massor av hackad ruccola - Bara så URGOD!

  

 
Tunnbrödsrullar med en tonfiskröra på - tonfisk i olja, rödlök, salt, citronpeppar, citronzezt, majonnäs och creme fraiche. Urgoda små rullar om man gillar tonfisk!


 

Den sedvanliga inkokta laxen kom ju självklart med! Men i lite ny tappning med citronsmak och i fläta! Blev riktigt bra! Köpte ju bara en bit lax, så längderna blev ju inte så långa. Det måste testas nästa gång!



   

Potatishalvor med krämig löktopping. Urgott för en "småtteplockare" som mig!


Ja sen hann jag inte fota så mycket fler saker eftersom midsommarfirandet var lite annorlunda för oss i år. Vi plockade med oss all mat och det var inte lite. Sen drog vi till en urmysig sjö i närheten och dukade upp!

För mitt egna minnes skull skriver jag vad vi hade med i år:
Köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, kokt färskpotatis, inladg lax, 5 sorters inlagd sill, tunnbrödsrullar, tonfiskrullar, klassiska tillbehör som rödlök, gräslök, rädisor, gräddfil, mitt foccatia, ägghalvor med räkröra, ägghalvor med majonäs, ägghalvor med tonfiskröra, nubberöra a´la Linda, potatishalvor med lökkräm, ost och Idas baconmuffins, Idas brieostpuffar och ... Jag har redan glömt vad vi hade mer... kommer jag på lägger jag till! Hahaha
Såhär såg vår förmiddag ut... Härligt!! :D

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 januari 2015 04:21


Queeninmykitchen slår sig ihop med Idas_lchf och flyttar till Tallriksmodeller.blogg.se! Här bjuds på ett bredare utbud med mycket vackra och inspirerande bilder!   Välkomna!   http://tallriksmodeller.blogg.se         ...

Av Linda - 27 juni 2014 19:30


Sista ledningsgruppen innan jag slutar på denna arbetsplatsen. Klart jag tar med fika som blev en superenkel, luftig och fantastiskt god tårta!   Tårtbotten - Lika delar   Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 stora ägg + 1 tsk bakpulver ...

Av Linda - 26 juni 2014 19:00

Snart börjar ett nytt kapitel i mitt liv med ett nytt arbete. Nu är det snart semester med. Ska bli underbart! Alla mina närmsta kollegor kommer idag vara samlade och då tänkte jag fixa lite fika. Jag vill ju inte att dem skall glömma av mig direkt...

Av Linda - 24 juni 2014 22:23


Idag var det dags för barnens önskemål. Jag vad blir det då för kulinarisk höjdpunkt?! Stekt falukorv med potatismos... Ja sagt och gjort så fick det bli! Men för min skull blev det även en ljuvlig pepparrotssås med senap.   Såsen kommer jag fö...

Av Linda - 24 juni 2014 22:10


Här kommer ett ljuvligt recept på jordgubbssylt! Frys in sommaren och ta fram en regnig höstdag och njuut!   Rårörd jordgubbssylt1 kg jordgubbar0,5 dl vatten1 påse fryspulver2-3 dl strösocker2 msk vaniljsockerGör så här:Kör jordgubbarna och vatte...

Presentation

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Clina Svenskon
  • Emmas matblogg
  • Fika med Pluttan
  • Glimten i grytan
  • Gourmetmorsan
  • Jennys matblogg
  • Kaksmulan
  • Kryddburken
  • Landleys Kök
  • Linnéas Skafferi
  • Mat Mått
  • Matildas kafferep
  • Mia Öhrn
  • Söta Saker
  • hittarecept.se