Direktlänk till inlägg 24 juni 2014

Gör egna kryddor - smakar bäst!

Av Linda - 24 juni 2014 00:11

När jag satt idag och "instagrammade" en bild med egentilgen ren reklam för en butik i Göteborg med underbara italienska produkter ville jag gärna slå ett slag för deras rödvinssalt. Då slog det ju mig att det borde ju inte vara så svårt att göra själv!

Jag borjade googla, men utan framgång. Men jag tänkte jag prövar. Jag gör något liknande som när jag gör eget örtsalt. Vilket var en evighet sen. Men det här ska jag nog få till!


Jag hällde havssalt i en ugnsform och hällde på rödvin så att saltet nästa blev täckt. In i varmluftsugn på 75 grader tills saltet var helt torrt. Vips så hade jag rödvinssalt... Toppenbra ju! Min syster föreslog vitvinssalt. Ja men jag vill ha färg med så nästa test blir vitt vin och citronzest eller vitt vin och dill salt.

När jag ändå var i tagen för att göra kryddor blev det lite fler sorter. Jag fick nämligen på midsommar en helt underbar zinklåda med massor av färska örter av min underbara syster som vet precis vad jag älskar!


Jag började med den växt som behövdes klippas med en del ändå och det var en ananas mynta. Jag bara mixar örten med strösocker och in i varmlufts ugnen igen på 75 grader. Där får det stå tills det är helt torrt och går att öra slätt med en gaffel.


Jag gjorde även ett salt smaksatt med citrontimjan, oregano och vitlök. Sååå gott!

Det blev också en underbar ny favorit - After Eight socker som var smaksatt med chokladmynta. Underbart gott!! 

Jag hade även en ask plommontomater och jordgubbar i kylen som jag behövde göra något med. Det blev ugnstorkade plommontomater inlagda i olja, salt, peppar, vitlök och citrontimjan. Mmm

Jordgubbarna testade jag bara att torka och det gick aldeles utmärkt det med. Så har skall bli en härlig jordgubbs musli nån dag.

Tittar någon i mitt skafferi kan dem tro att jag utövar häxkonster eller liknade med alla mina små burkar med hemmagjorda produkter. Underbart att bara luka på alla sommardofter när man stoppar ner näsan i någon av burkarna!


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 8 januari 2015 04:21


Queeninmykitchen slår sig ihop med Idas_lchf och flyttar till Tallriksmodeller.blogg.se! Här bjuds på ett bredare utbud med mycket vackra och inspirerande bilder!   Välkomna!   http://tallriksmodeller.blogg.se         ...

Av Linda - 27 juni 2014 19:30


Sista ledningsgruppen innan jag slutar på denna arbetsplatsen. Klart jag tar med fika som blev en superenkel, luftig och fantastiskt god tårta!   Tårtbotten - Lika delar   Till en form på 15 cm i diameter behövs 2 stora ägg + 1 tsk bakpulver ...

Av Linda - 26 juni 2014 19:00

Snart börjar ett nytt kapitel i mitt liv med ett nytt arbete. Nu är det snart semester med. Ska bli underbart! Alla mina närmsta kollegor kommer idag vara samlade och då tänkte jag fixa lite fika. Jag vill ju inte att dem skall glömma av mig direkt...

Av Linda - 24 juni 2014 22:23


Idag var det dags för barnens önskemål. Jag vad blir det då för kulinarisk höjdpunkt?! Stekt falukorv med potatismos... Ja sagt och gjort så fick det bli! Men för min skull blev det även en ljuvlig pepparrotssås med senap.   Såsen kommer jag fö...

Av Linda - 24 juni 2014 22:10


Här kommer ett ljuvligt recept på jordgubbssylt! Frys in sommaren och ta fram en regnig höstdag och njuut!   Rårörd jordgubbssylt1 kg jordgubbar0,5 dl vatten1 påse fryspulver2-3 dl strösocker2 msk vaniljsockerGör så här:Kör jordgubbarna och vatte...

Presentation

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

  • Clina Svenskon
  • Emmas matblogg
  • Fika med Pluttan
  • Glimten i grytan
  • Gourmetmorsan
  • Jennys matblogg
  • Kaksmulan
  • Kryddburken
  • Landleys Kök
  • Linnéas Skafferi
  • Mat Mått
  • Matildas kafferep
  • Mia Öhrn
  • Söta Saker
  • hittarecept.se